Zespół Przedszkolny w Szymanowie
CEL OGÓLNY:
- udział rodziców w organizowaniu procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego,
- zachęcenie rodziców do współpracy, tworzenie miłej i sympatycznej atmosfery w przedszkolu,
- współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci,
wzbogacenie rodziców o nowe doświadczenia w kontaktach ze swoim dzieckiem, dawanie im możliwości poznania przyjaciół dziecka i ich rodzin,
- wspomaganie i integrowanie działań wychowawczych rodziców i nauczycieli – osiąganie lepszych efektów pracy w domu i przedszkolu,
- tworzenie partnerskich relacji pomiędzy rodzicami i przedszkolem.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- włączanie rodziców w organizację przedszkola,
kształcenie umiejętności otwartej, szerszej, i systematycznej komunikacji nauczycieli – rodzic
- efektywny udział rodziców organizowanych uroczystości, projektach i wydarzeniach z życia przedszkolnego.
FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
Zebrania z rodzicami
Zebranie organizacyjne.
Spotkanie integracyjno-warsztatowe.
Spotkanie informacyjne- podsumowujące pracę z dziećmi
Rozmowy indywidualne
Korespondencja z rodzicami poprzez e-dziennik
Konsultacje
Zajęcia otwarte
Przekazywanie wiedzy
Prelekcje
Fiszki informacyjne
Broszurki dla rodziców
Tablice dla rodziców
Ksero ciekawych artykułów
Przedruki z Internetu
Rozmowy i konsultacje z nauczycielem
Ekspozycje prac dzieci
tablice pod salą
korytarz
szatnia
sala zajęć
hol
Uroczystości przedszkolne – wg kalendarza uroczystości przedszkolnych - załącznik
Imprezy okolicznościowe - wg kalendarza uroczystości przedszkolnych - załącznik
Warsztaty
Angażowanie rodziców w prace na rzecz grupy i przedszkola.
Pomoc w zagospodarowywaniu kącików przedszkolnych.
Dostarczanie materiałów potrzebnych do zajęć.
Pomoc w szykowaniu stroi dla dzieci na uroczystości przedszkolne, bale i inne imprezy.
Sponsoring.
Darowizny na rzecz grupy i przedszkola.
Włączanie się rodziców w zbiórki, akcje charytatywne i przedsięwzięcia.
Przygotowywanie słodkiego poczęstunku dla dzieci.
Spotkania dzieci z przedstawicielami ciekawych zawodów, spośród rodziców.
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
1. Organizacja spotkań z rodzicami |
Spotkania adaptacyjne: Dni Otwarte Przedszkola
Spotkanie organizacyjno-informacyjne:
Spotkanie śródroczne:
Spotkanie podsumowujące:
- omówienie wyników obserwacji |
lipiec |
2. Wspieranie rodziców
|
Udostępnianie kart obserwacji dziecka. Prowadzenie gazetki przedszkolnej i zamieszczanie na niej artykułów podnoszących świadomość pedagogiczną rodziców. Popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb rodziców - czasopism, książek, artykułów. Spotkania ze specjalistami różnych dziedzin w celu wzbogacania wiedzy pedagogicznej i zdobywania wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci. (Spotkanie z pedagogiem , psychologiem, logopedą) Propagowanie kampanii społecznej: ”Cała Polska czyta dzieciom” |
cały rok |
3. Współpraca |
Konsultacje z nauczycielem: - rozmowy indywidualne ( godzina dostępności dla rodziców) - rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców Współpraca nauczyciela i rodziców w celu ujednolicenia wychowania dziecka w domu i w przedszkolu ( tematy dotyczące ogólnych założeń planu pracy, warunków prawidłowego rozwoju dziecka, organizacja uroczystości) Prowadzenie kącika dla rodziców (aktualne gazetki na tematy wychowawcze, prezentacja nauczonych treści – wiersze, piosenki, zapoznanie z tematami kompleksowymi) Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej Informowanie o postępach dziecka w nauce i zachowaniu Organizowanie konkursów rodzinnych Współpraca w organizowaniu wycieczek Przedstawianie wyników obserwacji dzieci Umieszczanie informacji o uroczystościach i planowanych wycieczkach. Wyeksponowanie „Kodeksu grupy”.
Zachęcanie do systematycznego odwiedzania strony internetowej przedszkola.
|
cały rok na bieżąco
według planu |
4. Rozwiązywanie problemów wychowawczych dzieci |
Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej. Kierowanie wychowanków do poradni za zgodą rodziców. Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych Udział dzieci w zajęciach z terapii pedagogicznej Udział dzieci w zajęciach logopedycznych na terenie przedszkola
|
cały rok
|
5. Praca na rzecz przedszkola |
Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:
|
cały rok |
6. Pomoc/udział
|
1. Pasowanie na przedszkolaka – pieczenie ciast, pomoc rodziców przy zakupie upominków 2. Andrzejki – przygotowanie smakołyków 3. Mikołajki – angażowanie rodziców do pomocy w zorganizowaniu paczek – sponsorowanie, pomoc przy dokonywaniu zakupów, pakowaniu 4. Wigilia w przedszkolu – pomoc w zorganizowaniu uroczystości – odświętny ubiór dzieci 5. Jasełka .– pomoc w przygotowaniu strojów i dekoracji Współudział rodziców w przygotowaniu Dnia Babci i Dziadka 6. Moja Walentynka – obdarowywanie członków rodziny serduszkami – wykonanie serduszek z rodzicami dla najlepszego kolegi 7. Zajączek Wielkanocny – Śniadanie wielkanocne – pomoc rodziców w zakupieniu prezentów oraz przy organizacji wielkanocnego posiłku 10. Udział w uroczystości z okazji Dnia Rodziny 13. Urodziny dzieci – obchodzenie ich w przedszkolu, przygotowywanie przez rodziców niespodzianek dla dzieci |
według kalendarza
|
7. Współudział rodziców |
Organizowanie spotkań w ramach poznawania ciekawych zawodów np.: kucharz, lekarz, policjant itp. Prowadzenie akcji zbierania nakrętek, makulatury, baterii, karmy dla zwierząt. Udział w konkursach przedszkolnych. |
według zapotrzebowania
|
"Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat."
63-900 Rawicz
Szymanowo